Home

Una de les poques que podem agrair a les monarquies, l’alta aristocràcia i les elits eclesiàstiques de l’Antic Règim (i no a tots ells) és el seu mecenatge artístic, que feu possible la creació d’innombrables obres d’art. Ja fóra per una veritable sensibilitat artística o, simplement, com un desig de fer-se fer passar a la posteritat. La relació entre alguns d’aquests artistes amb els seus mecenes fou certament estreta. Famós és el cas de Felip V amb Farinelli o la família Esterházy amb Haydn. Una relació molt especial fou la que Rubens mantingué amb la família reial espanyola, durant els regnats de Felip III i Felip IV, especialment amb la infanta Isabel Clara Eugènia (1566-1633).

Retrat d'Isabel Clara Eugènia, per en Rubens. Quadre de 1609. La infanta tenia 43 anys.

Retrat d’Isabel Clara Eugènia, per en Rubens. Quadre de 1609. La infanta tenia 43 anys.

Un personatge curiós i interessantíssim, n’Isabel Clara Eugènia. Fou la segona filla de Felip II, i segons diuen, la seva filla preferida i la que tingué majors dots intel•lectuals. Cal tenir en compte, que el seu germà gran i primogènit del rei, Carles d’Àustria(1) no donava més que disgustos al seu reial pare (malaltís, cruel, sanguinari, conspirador, traïdor…), mentre que la seva filla en fou l’antítesi(2). El 1598, la casaren amb el seu cosí Albert d’Habsburg, de la branca austríaca de la família(3). Felip II entregà com a dot els territoris del Països Baixos Espanyols i el ducat de Borgonya, que deixaran de ser part de la Corona Espanyola, amb la condició que si el matrimoni no tenia fills, tornarien a la Corona. El 1621, Albert morí, i cap dels tres fills que havia tingut el matrimoni superà la infància, pel que aquells territoris tornaren a la Corona, ja amb el seu nebot Felip IV com a rei(4). De totes maneres, donada la popularitat de la seva tieta, Felip IV la mantingué com a Governadora fins a la seva mort.

Però abans del seu traspàs, l’Isabel Clara Eugènia va fer amistat amb el millor pintor de la seva generació i, de ben segur, un dels grans pintors de la història de la Humanitat, el flamenc Peter Paul Rubens (1577-1640). Fou el pintor preferit de Felip IV, que a més es convertí en el seu millor client. De fet, gràcies a aquest fet, el Museu del Prado conserva la major quantitat d’obres de Rubens del món (unes 90).

Autorretrat de Rubens de 1623, més o menys en l'època que va rebre l'encàrrec de pintar els "modelli" de "El Triomf de la Eucaristia". Aquí tenia 46 anys.

Autorretrat de Rubens de 1623, més o menys en l’època que va rebre l’encàrrec de pintar els modelli de “El Triomf de la Eucaristia”. Aquí tenia 46 anys.

El cas és que Rubens a principis del segle XVII, essent el pintor de cambra del duc de Màntua, arribà a Espanya en missió diplomàtica, provinent de Roma. I aquí toquem un punt tan important com poc conegut del pintor, i és la seva tasca com a diplomàtic (i espia). A Valladolid, on el duc de Lerma va traslladar la cort del pusil•lànime Felip III, rep ple d’encàrrecs, però que no aconsegueixen retenir-lo, pel que torna a Itàlia al cap de tres anys. Però al 1608, rep notícies que la seva mare és a punt de morir i viatge a Anvers. Quan hi arriba, la seva mare ja s’ha mort, però s’acaba de signar una treva entre les províncies protestants del nord dels Països Baixos, i les del sud, catòliques, i on regnen l’Albert d’Àustria i l’Isabel Clara Eugènia, que a part de ser reconeguts com a molt bons governants, d’art en saben un tou. I li ofereixen romandre-hi com al seu pintor de cambra. La bona sintonia amb el matrimoni i les excel·lents perspectives econòmiques, el decideixen a acceptar l’oferta. A més, aquélls li permeten d’acceptar encàrrecs per a d ‘altris.

Cap al 1624, l’Isabel Clara Eugènia encarrega a Rubens (catòlic recalcitrant, val a dir) el disseny de sis tapissos que hauran de decorar el monestir de les Descalzas Reales de Madrid (molt vinculat a la casa reial espanyola). Rubens dissenyarà els esbossos (modelli) que en un taller d’artesans a Brussel•les es dedicaran a teixir els anys posteriors. Els seus modelli esdevindran unes de les obres religioses culminants de la seva carrera, en el que es mostra com la Eucaristia derrota als seus enemics: l’heretgia, la filosofia, la ciència i el paganisme (són temps de Contrarreforma…). El resultat satisféu l’Isabel Clara Eugènia, tot i que el cost de previst de 30.000 florins (una fortuna per a la època), s’elevà fins als 100.000 florins quan el projecte estigué acabat i fou enviat a Espanya, en un viatge que fou una epopeia en ell mateix. Per a que tinguem una idea, 100.000 florins era el que es gastava en un mes tota la maquinària de guerra espanyola als Països Baixos. Ei, però contents que s’ho gastaven.

"El Triomf de l'Amor Diví", de la sèrie "El Triomf de la Eucaristia", de l'any 1625.

“El Triomf de l’Amor Diví”, de la sèrie “El Triomf de la Eucaristia”, de l’any 1625.

Rubens, al llarg d’aquella dècada, va seguir alternant la seva tasca de pintor amb la de diplomàtic com a representant de la Corona Espanyola, fet que el dugué a visitar les més importants corts europees, on aprofità el temps per a realitzar diversos encàrrecs. No en va, ja en vida, fou reconegut (i pagat, serà per diners…) com el millor pintor de la seva generació. A part de ser ennoblit tant pel rei d’Espanya com pel d’Anglaterra.

Les obres que actualment, i fins al mes de gener de 2015, es poden veure al Getty Center de Los Angeles, anteriorment van ser exposades al Museu del Prado. Es van restaurar amb el finançament de la Fundació Iberdrola i la Getty Fundation. I, almenys a mi, m’han servit per a aprofundir en el coneixement del genial pintor flamenc i per a “descobrir” l’Isabel Clara Eugènia, la dona que hauria d’haver estat reina.

"El Triomf de la Veritat sobre de l'Heretgia", de la sèrie "El Triomf de la Eucaristia", de l'any 1625.

“El Triomf de la Veritat sobre de l’Heretgia”, de la sèrie “El Triomf de la Eucaristia”, de l’any 1625.

Cada un dels sis modelli mereixerien un post per a ells mateixos. Però l’objectiu del post és de fer un tast d’aquests, una breu introducció. Per a més informació, us recomano que consulteu els següents links:
https://www.museodelprado.es/exposiciones/info/en-el-museo/rubens-el-triunfo-de-la-eucaristia/exposicion/
http://www.getty.edu/art/exhibitions/spectacular_rubens/
http://www.hoyesarte.com/evento/2014/03/rubens-el-triunfo-de-la-eucaristia/

http://bjws.blogspot.com.es/2014/10/a-little-gossip-isabella-clara-eugenia.html
NOTES:
1 El famós “Don Carlo” de l’òpera de Verdi. Per cert, a l’òpera surt molt afavorit.

2 Isabel Clara Eugènia podria haver estat molt millor reina que el seu germanastre Felip III o el seu nebot Felip IV. D’intel•ligència serena, culta i ponderada, el seu pare se l’escoltava atentament abans de prendre decisions importants, fou la seva mà dreta en els darrers anys de la seva vida, arribant a actuar com a mare pels seus germanastres nascuts del quart matrimoni de Felip II, amb Anna d’Àustria, qui morí al 1580 amb 31 anys.

3. És a dir, que la infanta ja tenia 32 anys, que per la època, ja estava granadeta. En Felip II, la retingué al seu costat tot el temps que va poder, i no va ser fins que va saber que no li quedava massa temps de vida, que no mogué fils per a casar-la. De fet, en Felip II va morir aquell mateix any. L’Albert d’Àustria tampoc no era una criatura (estem parlant en els estàndars de l’època, insisteixo) i tenia 39 anys quan es casà.

4. Tècnicament, Felip III mai no va ser rei dels Països Baixos ni duc de Borgonya, com si ho foren el seu pare i el seu fill.

Anuncis

One thought on “En Rubens, la infanta espanyola i un encàrrec molt especial

  1. ¡Muy interesante! Gracias por compartir tus conocimientos, sobre todo si se trata de conocer mujeres a las que la historia no ha reconocido apropiadamente

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s