Home

“Aquí tothom està cosit en gruixuts edredons encoixinats i des de dins no senten com està fet el món, com udola de dolor, fred i gana, cec de ràbia.
Jo, però, no tinc pell. Tinc tots els nervis desprotegits (neuràlgia intercostal) i en alguns llocs hi ha profundes cavitats nervioses, espai on poden niar ocells de llargs becs”.
Maria Lassnig

"Tu i jo", el seu darrer autorretrat.

“Tu i jo”, el seu darrer autorretrat.

Què deu tenir Àustria que alguns dels seus millors artistes contemporanis tinguin com a comú denominador el poder de pertorbar-nos. De fer-nos esgarrifar davant de la seva obra. Els quadres de Schiele, el cinema de Haneke, la descarnada literatura de Jelinek. Em puc atrevir a incloure la psicoanàlisi de Freud, per bé que no sigui (estrictament) una disciplina artística. Dins d’aquest corrent esfereïdor, hem d’afegir els quadres de Maria Lassnig.

Del 27 de febrer al 31 de maig de 2015 es van exposar a la Fundació Tàpies 45 dels seus quadres, vídeos i altres objectes personals, famosa pels seus autoretrats impúdics, sense concessions. Es tracta d’una de les figures capdalts de l’art de la segona part del segle XX.

"Silvia goldsmith i jo"

“Silvia goldsmith i jo”

La mostra és una selecció de l’àmplia retrospectiva que va tenir lloc a al MOMA de Nova York i a Graz l’any passat. Comença amb un autoretrat de 1942, un quadre de joventut, de caràcter figuratiu, però que ja mostra la temàtica central de la seva obra: ella mateixa. El “jo” com a objecte i com a subjecte. El “jo” com a plataforma en la que mostrar el que és invisible als ulls. El cos com unes ulleres per a veure el seu l’interior.
Estudia a l’Acadèmia de les Belles Arts de Viena, on es deixarà seduir per l’expressionisme, estil que, en certa manera, sempre es veurà reflexat en els seus quadres. Després de passar uns anys a Paris, període en el que es queixa dels que ella anomena “màfia artística”, es trasllada a Nova York on desenvoluparà el seu estil i el concepte de “body awarness”, la consciència del cos. El cos nu, alliberat, sent el seu entorn; el fred, la calor, els objectes que l’acaronen o pressionen fins a sentir dolor. El cos pren consciència d’ell mateix. És quelcom que nosaltres mateixos podem experimentar amb el senzill acta d’agafar-nos les pròpies mans, entrelligant els dits, sentint la reconfortant abraçada d’altri, notant la nuesa i l’escalfor de la seva pell, o en l’acte culminant de fer-li l’amor.

Autorretrat amb copa de vi.

Autorretrat amb copa de vi.

Els seus autoretrats dels anys setanta es caracteritzen per l’ús de colors tènues, verds i blaus, formes nítides, pinzellades que busquen una certa perfecció. Però a mida que passen els anys, els seus quadres van esdevenint menys figuratius, amb formes que s’allunyen d’aquella senzilla perfecció, en una mena de decadència que va paral·lela a la del seu propi cos.

Més endavant, seguirà experimentant en nous terrenys artístics, com l’ús del vídeo, que grava el 1992 i en el que duran uns set minuts i mig canta la seva pròpia vida, que il·lustra ella mateixa.

Convençuda per les autoritats artístiques del seu país, a principis dels 80 torna a Àustria on passarà els darrers anys de la seva vida i on esdevé la primera dona en exercir de professora al prestigiós Institut d’Arts Aplicades. De fet, no rebrà el premi de la Biennale de Venècia fins al 2014 i un any després, el MOMA li dedicarà una retrospectiva, que coincidirà amb la seva mort.

Maria Lassnig.

Maria Lassnig.

“Començo amb una experiència corporal. Aleshores arriben les preguntes existencials. La malaltia, la natura maltractada, la guerra. Pinto la suma dels meus estats. Així descrivia Lassnig els seus quadres.

 

Per a saber-ne més:
http://momaps1.org/exhibitions/view/376
http://www.artinamericamagazine.com/news-features/news/venice-biennale-golden-lions-to-maria-lassnig-and-marisa-merz/
http://www.elmundo.es/cataluna/2015/02/27/54f0a2dbca47413c288b456c.html
http://cultura.elpais.com/cultura/2014/05/08/actualidad/1399581236_921065.html
http://loffit.abc.es/2015/03/13/maria-lassnig-la-expresion-figurativa-del-cuerpo/186414

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s